Deppa på löningsdag

Det är orättvist! I dag går alla runt och är glada över att det är löning och man äntligen får mer pengar att spendera.
Denna månad är dock ett undantag vad det gäller att vara glad för min del.
Hur kul är det att efter två veckors sjukfrånvaro komma tillbaka till jobbet och upptäcka att hela sjukskrivningen är fel, se att man enligt löneuppgifter och frånvaro varit borta från 22/7 i stället för 4/8.
Sen ska man försöka få någon att rätta till felet + ta bort semestern som även den är dragen fast jag fått sjuklön för de dagar jag enligt datorn hade semester...
Lättare sagt en gjort i alla fall, ingen kunde ta på sig ansvaret och lönekontoret hade ju bara förmågan att rätta till lönen men tänkte absolut inte betala ut det som blivit fel förrän till nästa lön.
Hur ska jag överleva? Jag har fått ut lite över 10 000, det är den lägsta lön jag fått sedan säkert 3 år tillbaka. Det är en lön som inte ens kan tecka mina räkningar och avbetalningar till körskolan denna månad. Så vad ska jag ha för pengar till resan som redan är bokad och klar, till all shopping jag redan bestämt mig för att jag är förtjänt av....

Som det ser ut i dag finns det två val:

1.
Betala alla förbannade räkningar och sedan leva på ca 15kr tills lönekontoret får arslet ut vagnen och skickar en utbetalning (förhoppningsvis innan nästa lön. Min underbara chef skulle i alla fal försöka lösa det i fredags)

2. Skita i de räkningar som jag tycker är oviktiga och ta med så mycket till London som jag tänkt från början.

Båda altenativet får jobbiga konsekvenser, men vad ska man ta sig till när man har bestämda kronor som ska gå till bestämda saker.
Kom på ett altenativ till
3. Kreditkort och ligga back till nästa lön och få enorm ränta på det som ska betalas tillbaka. Hmm värt det? I dag känns det nästan så.


Vad skulle ni ha gjort?

/Malin

Kommentarer
Postat av: Daniel

Ett alternativ är att ringa till de du har räkningar till och förklara situationen, det går ibland att lösa det så (mot att du får betala mer senare, men slipper få anmärkningar och extraavgifter)

2008-08-25 @ 15:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0