Te med Tekakor

En ledig måndag efter ledig helg är verkligen inte fel. Dock är inte denna den bästa då jag har världens jävla mensverk.

Men lite har man ju ändå fått gjort. Har varit och handlat lite och sedan blev det en sväng till mamma där det bjöds på lunch.
Efter det bar det av hem för att städa men hade ingen lust och var så sugen på nybakat så i stället för att städa, slängde jag ihop en sats med tekakor. Så nu blir det nybakade tekakor och en kopp te, sen några värktabletter och någon timme i sängen.


Då det gång på gång påpekats att jag borde lägga upp recept på saker jag gör så visst här kommer det.

5 dl Kokande vatten
2,5 dl Havregryn
Lägg grynen i en skål och slå på vattnet.
Lägg i 50 g smör och låt svalna till 37grader.

Smula sedan i jästen och rör om. Tillsätt 1tsk salt och 2 msk socker.
Tillsätt vetemjöl så att degen går att arbeta med (ca 10dl)
Låt sedan jäsa 30 min under duk.
Forma sedan 20 bollar av degen och platta ut dom.
Låt jäsa yttligare 30 min.
Grädda sedan 7 min på 225 grader

Hur enkelt som helst!
/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0