Mest komplicerade skinksåsen ever!

Vem sa att det ska vara enkelt att laga mat, eller att mat med få ingredienser är enekelt och oftast går snabbt.
Inte kommer det någonsin komma från min mun igen i alla fall.
Har nu ägnat komplicerade stunder i köket för att få till lite pasta med skinksås. Hade det bara varit till mig hade det nog som alltid varit klart på 15 minuter men denna gång skulle maten lagas även glutenfri för lillebrors skull.

Enkelt tänkte jag, jag kör i lite smör, vispar ner hans mjöl. Tillsätter skinkan och häller på min mjölk. Avslutar sedan med osten ingen match alls. Till det får det bli glutenfri pasta så att vi båda kan äta.

Tar fram smöret och börjar smälta det. Ska tillsätta glutenfritt mjöl och inser att det inte finns något sådant i mitt kök. Nehe hur gör vi då rå?! Ja men se där finns ju sån där redning för ljusa såser perfekt.
Ska precis strö det över mjölet när jag inser att det är mjölksocker i pulvret. Ja tillbaka på ruta ett. Kan ju ta maizena redning. Ja så får det bli. Tar fram den och rör ut i lite vatten. Kommer på att mjölken måste tillsättas först och kokas upp.
Tar fram min laktosfria mjölk och inser att den varma chokladen jag drack till frukosten visst inneburit att mjölken inte kommer räcka till skiksås åt oss båda.
Så än en gång tillbaka på ruta ett.

Blir så trött på allt att jag bestämmer mig för att göra 2 stycken såser i stället. En glutenfri med vanlig mjölk och en laktosfri med vetemjöl.
Så då var entligen sås problemet ur världen. Dags för pastan. Eller ne det gick visst inte det där heller. Finns ju inte mer glutenfria makaroner än till 1 porttion så bara att sätta i gång och dra fram ytteligare en kastrull så jag kan koka lite vanlig pasta med.

Ja dagens lunch vart lite mer ansträngande än planerat så nu är det bara att hålla tummarna för att maten till i kväll ska flytta på lite smidigare. Men det ska väl inte bli så stort problem för då har ju gluten pojken i alla fall lämnat samlingen.

/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0