världens bästa filmer!?

Entertainment weekly sammanställde nyligen en lista över världens 100 bästa filmer, gjorda mellan åren 1983-2008. Här kan du se hela listan.

Smaken är ju som baken...så jag tog och slängde ihop en egen lista med några av mina favorit filmer. (utan inbördes ordning)

* En djävulsk romans: filmen håller fortfarande trots 10 år på nacken. Och vilka skådisar: Reese Witherspoon, Ryan Phillippe, Sarah Michelle Geller, Selma Blair, Joshua Jackson, Swoosie Kurts, Sean Patrick Thomas.

* Realaty Bites: Winona Ryder, Ethan Hawke, Ben Stiller upplever tonårsångest och arbetslösheten på 90-talet. Danny Devito har producerat filmen.

* Nyckeln till frihet: Jag gillar nästan alla filmer som bygger på Stephen King-böcker. Pinsamt nog så har jag dock aldrig läst en hel bok av författaren någon gång...

* Den gröna milen: Se motiveringen ovan...

* Flying daggers: Med risk för att låta lökig, så har nog aldrig kombon kärlek och våld varit så vackert...

                       
                        scen ur "en djävulsk romans"

       bild:newsday                                    /sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0